סיפורי בדים חלק א' – זה טבעי או סינטטי?

מה אנחנו יודעים על החומרים מהם מורכב ה"עור" השני שלנו – הבדים?

אנו "גרים"בהם יום יום, עובדים, מזיעים, מתחממים, מכבסים, מריחים, ישנים איתם ומה לא.

אורלי שי מגישה לכם את המדריך האולטימטיבי לבדים בשני חלקים, המדריך מיועד לרווקים, אמהות עסוקות, חובבי אופנה וכל מי שלא אוהב ל"עבוד" אצל הבגדים שלו. אורלי עושה סדר בסיסי בהבנת תכונות הבד לחיים פשוטים יותר, חיסכון בכסף, ריח גוף רע, פרטי לבוש מקומטים, מדידות מיותרות, טיפול כושל וכן גם מנפצת כמה "סיפורי בדים" בדרך אל האושר
אחד הנושאים היותר חשובים אבל הפחות מדוברים בעולם הלבוש, הוא הסיבים מהם מורכבים הבדים של הבגדים שלנו.

הבנה קטנה בתחום יכולה לעזור לנו ממניעת ריח רע עד מניעת מוות ממש. רוב האנשים מתייחסים לבדים טבעיים כאיכותיים וטובים ומוכנים לשלם על בגד יותר רק בגלל הרכב הבד שלו, אך לפעמים הרכב בד טבעי רק יפריע לפעילות שלנו ולכן התאמת חומרי הגלם לפרטי הלבוש תלויה בשאלה הגדולה – מה הפעילות שלי בבגד?

הכי טוב מעורב – בתור התחלה חשוב לי לציין את ההבדלים בין סוגי הסיביים ולאיזה סוג כל אחד משתייך,או בעברית – גזור ושמור

טבעי, מלאכותי סינתטי: הם שלושת קבוצות הסיבים העיקריות, כדי להשתמש או לטפל בבגד נכון, יש לזהותם תחילה. כל סיב מגיב אחרת לחום, נוזלים, סחיטה, יבוש, תלייה וצבע. את שם הסיב תמצאו תמיד על תגית הבגד.

היצרן מחויב לציין את שם הסיבים ממנו מורכב הבגד והנה כמה מהסיבים הפופולאריים ואיך להוציא מהם הנאה מושלמת :

סיבים טבעיים: סיבים הקיימים בטבע, ומיוצרים מהצומח או מהחי.
סיבים טבעיים נפוצים: כותנה, פשתן, משי,פרווה, צמר, אנגורה וקשמיר.

תכונות

הם מתרככים בקלות, תופסים את צורת הגוף, מתרחבים, סופגים הרבה נוזלים, מתייבשים לאט, מסתדרים טוב בחום גבוהה ומבודדים מצוין

  • הם נצבעים בקלות ובגוון עמוק ועשיר…עד הכביסה הראשונה! ככל שתכבסו במים חמים יותר כך יורד הצבע יותר,יספיק חום מים הנע בין 70-40 מעלות. למה להשתמש ב 90 מעלות?
  • צבעה המקורי של הכותנה הוא בז" אפרפר. כיבוס בחום מים גבוה יגרום לצבע הלבן לרדת לאט לאט ותשאר לנו חולצה בצבע לבן "מלוכלך".
  • הם סופגים את הזיעה, מעבירים אותה מהעור החוצה ומונעים ריחות מזעזעים או לפחות הקצנה שלהם.
  • קל לגהץ אותם כשהם לחים ואפשר להשתמש בחום גבוה במגהץ.
  • הם מתקמטים על נקלה ושומרים על הקמט. רק חום גבוה ו/או לחות מוגברת יכולים לישר את הקמטים הללו, ראה מקרה הפשטן הטבעי – הוא כל כך מתקמט עד לכדי הופעה מרושלת ממש
  • לא כדאי לעצב מהם בגד ים.הוא יתייבש אחרי שעות ויהיה כבד. זו הסיבה שספורטאים לובשים בדים סינטטיים בלבד (למי יש כוח לרוץ תשעים דקות עם הזיעה שלו ספוגה בבגד),
  • הם מבודדים יותר מקור, אבל זהירות!!! אם אתם עוסקים בפעילות גופנית בסביבה קרה מאד, הזיעה שלכם תיספג בבגד, לא תשתחרר מהר ותגרום לכם להתקרר ולאבד חום באופן מהיר ומסוכן. לכן בספורט החורף משתמשים בבדים מיוחדים עשויים סיבים סינתטיים.
  • הג"ינסים מתרחבים באופן ניכר (דריל=כותנה).גם אם הם יתכווצו לשנייה אחרי הכביסה,הם יתרחבו לאחר מכן באופן ניכר.
  • אם התכווץ הבגד, חממו מגהץ על חום גבוה, משכו את הבגד ביד אחת וביד השנייה בעזרת קיטור המגהץ תוכלו להחזירו לגודלו המקורי.
  • יבשו סריגים טבעיים מלאי מים בפריסה, כדי שלא יתארכו מכובד משקלם.
  • נוצות הפוך שלכם טבעיות לגמרי ואתם מוזמנים לכבס אותה. רק זכרו ליבש אותה במכונת הייבוש באופן מוחלט (שלא יסריחו) .הכניסו כדור טניס בזמן הייבוש – הוא יחבוט בפוך וינפח אותו לתפארת מדינת ישראל.

זהירות! גם סוגי הצמר השונים הם סיב טבעי, אבל השילוב של מים חמים, התכת הבגד בדפנות המכונה וסחיטה , יכווצו ויהפכו אותו לבד דחוס שלא יזכיר כלל את הסוודר היוקרתי שהוא היה לפני. סוודרים מסיבי צמר טבעיים מכבסים ביד או בחום נמוך בפעולת כביסה עדינה ללא סחיטה. לייבוש לא תולים אלא פורשים את הבגד במקום מוצל.

וטיפ הורס מעולם אחר לגמרי.. השיער שלך גם הוא עשוי סיב טבעי. ישרי אותו בחום וקבעי את הצורה שאת רוצה ליצור בקירורו. כשהוא מקובע בעזרת מברשת השיער לתלתלים או מתוח להחלקה, העבירי את מיבש השיער מחימום לרוח קרה והמתיני שנייה, תקבלי תלתל יציב לאורך זמן .
סיבים מלאכותיים: עשויים מחומר קשה שצריך לעבור ריכוך כדי להפוך אותו לסיב טוויה.סיבים מלאכותי נפוצים – ויסקוזה.

תכונות: סופג, שומר על הצבעים בזמן הכביסה, בעל ברק קל ומתגהץ במגע עם חום הגוף, מתלקח בקלות, תופס חשמל סטטי וכמו כן אסור בשום אופן לסחוט אותו בחוזקה.

  • הוא רגיש יותר לחום, עדין ודק מאד, בעל ברק קל, בעל נפילה זורמת וכבדה אבל בכל השאר מזכיר את הסיבים הטבעיים.
  • הוא פחות מתקמט,לא ממש שומר על הקמטים שלו כשהוא בא במגע עם חום הגוף.
  • טיפול במכונה ללא סחיטה
  • גיהוץ בחום בינוני ומטה
  • הברק העדין הדקות והנפילה הכבדה הגורמת לו להיצמד לתנועות הגוף הנשיות והוא נחשב לאחד הבדים הנשיים והסקסיים.
  • זהירות! הוא מתלקח בקלות

סיבים סינתטיים: הרכב כימי המיוצר על ידי האדם. סיבים סינתטיים נפוצים:אקריל,אורלון,פוליאמיד (ניילון),פוליאסטר,סיבים אלסטיים,אלסטין,לייקרה ועוד.

תכונות: עשויים ברובם מנגזרת הפלאסטיק, ניילון. מותאמים לצרכים שכוונו עליהם מראש כמו נפח,אורך, צבע, גמישות ועוד הם רגישים לחום עד דליקים ממש, לא סופגים,לא מבודדים טוב, לא מתקמטים ועדינים. אורך הסיב נקבע במעבדה ומסייע גם ביצור חוטים חלקים דקים, רכים וארוכים במיוחד.

  • הן מוכנות ביד אדם ויש לנו את היכולת להכיל בהרכבם הכימי תכונות שילוו את הסיב לאורך זמן, כך שהצבעים בבדים אלה אינם דוהים על נקלה.
  • תוספת של סיבים נמתחים כמו ליקרה או אלסטין מעניקים גמישות לפריטי הלבוש.
  • הם מתיישרים כמגוהצים רק מחום הגוף. העדיפו שמלות ערב לנסיעה בחו"ל מסיבים סינטטיים כדי לא לגהץ לפני האירוע.
  • הכובד שבסיבי הלייקרה מוסיף לבד נפילה שמחליקה את "גלי הגוף" כל עוד הוא עבה דיו.
  • סיב הלייקרה זה כמו גומי משרדי חברות שלי – יבשו בצל, כבסו בחום נמוך לעולם לא במייבש או בשמש ובכביסה עדינה.
  • גרביי הניילון (גרביונים) הראשונות יוצרו מסיבי הניילון ארוכים ודקים
  • הסיבים הסינטטיים אינם מתכווצים ואינם מאבדים מצורתם, הם עמידים בכביסות (מתחת ל 80 -70-מעלות ), וצבעם יציב.
  • חום הגיהוץ הוא נמוך מאד ולעיתים פשוט אסור לגהץ אותם באופן ישיר אלא רק עם בד או נייר אפייה עליהם, תמיד לנסות קודם במקום נסתר של הבגד. .
  • הם בדיוק כמו שקית ניילון ארוגה או סרוגה ולכן אנו כל כך מזיעים בהם. הימנעו מחולצות עבודה שעשויות סיב סינתטי בלבד,כי הזיעה שלכם תריח יותר ותרגישו כל הזמן רטובים …פשוט אל… אם כבר אז רק גופיות לייקרה מחטבות כאלה שמשאירות את בית השחי חופשי.
  • יש היום בדים סינטטיים מיוחדים שמעבירים את זיעת הגוף לחוץ הבגד והוא מתייבש במהירות בלי לגרום לכם להזיע – השתמשו בהם לספורט .

זהירות! בגלל שבמקור הם היו פלאסטיק נוזל שהוכנס למסננת ויצא חוט שהתקרר בחום החדר, חום זה האויב מספר אחת שלהם.

הם יחזרו להיות נוזל רותח שידבק לעור שלנו וכדי להסירו נצטרך להסיר את העור שלנו . לכן אסור לייצר פיג"מות או תחפושות לפורים מחומרים סינתטיים וחשוב שתקפידו לקנות לילדיכם בגדים מסיבים טבעיים לפעילויות פורים או לשינה.

ערבוב זה שם המשחק…

כל עוד הסיבים הסינתטיים מעורבים באחוזים גבוהים של סיבים טבעיים, הם מתנה משמיים. הם יספגו את הזיעה ישמרו על הצבע יתקמטו הרבה פחות יהיו דקים רכים ונעים או עבים חזקים ויציבים . הכול לפי הדרישה שלכם. לדוגמא: חליפות הפשתן, אם יהיו מעורבות סיב סינטטי יתקמטו הרבה פחות.

ועוד טיפים לסיום…

נערו כל בגד לפני התליה ותלו אותו כשהוא ישר. כשתורידו אותו מהחבל, יתקבל הרושם שהוא עבר גיהוץ משובח.

בבגדים בעלי בדים מעורבים (כמו כותנה ולייקרה) נטפל על פי הסיב העדין בין השניים.

כל כביסה נשתדל לתלות לייבוש במקום מוצל, ואם כבר שמש אז הפכו את הבגדים לפני התליה.
כאשר הכביסה מעורבת, כבסו בחום נמוך ובסחיטה עדינה.

סריגים כבדים – (סוודרים) יש לפרוס ולא לתלות. כובד המים בבגד ימתח אותם, ועלול לעוות את צורתם.

קפלו את הכביסה ישר אחרי שאתם מורידים אותה. אם חייבים ליצור הררי כביסה, הניחו את הפריטים פרוסים אחד על השני. כך תמנעו קימוט מיותר.
אל תשכחו כביסה במכונה, אחרת היא תסריח.
כביסה עדינה (במיוחד מעורבת) כמו הלבשה תחתונה, מומלץ להכניס לשקית כביסה קטנה שלא תאפשר לחזייה להימתח בזמן הכיבוס ולאבד מגמישותה.

השתדלו לאגור כבסים בעלי מרקם צבע דומה, במיוחד שחורים או אדומים. גרב אדום מספיק כדי להרוס מכונת כביסה עם כבסים לבנים במיוחד, אם כיבסתם בטמפרטורה גבוהה מ-60 מעלות. אם כבר קרה המשבר, אל תלחצו – כבסו שוב עם מעט אקונומיקה,זה יצמצם את הנזק.

עוד סיפורי בדים? מה ההבדלים באופן בו טווים את הבדים שלנו ואיך זה משפיע על מבנה הגוף שלנו איזה בדים ירזו אותנו איזה יעלימו לנו את הטיירים מסביב לגוף לכתבה סיפורי בדים חלק ב

עוד מאמרים בנושא…

בלוג

איך תחטבי ישבן סורר

התחתונים תקועים ולא נעים לך להוציא? הישבן נראה פחוס? נראה שאת לובשת תחתונים שלא מתאימים לך. אורלי שי מתחה ובדקה ובנתה לנשים את המדריך השלם לבחירת תחתונים את המצבים הבאים כל אישה מכירה: יש לך

קרא עוד »
בלוג

כללי אירוח עסקי- קוד הטקס

בארוחה עסקית פורמלית הכול מוקפד ורווי גינוני טקס. אלא שכמעט אף אחד מאיתנו לא נולד עם מפת סידורי הישיבה בארוחה פורמלית, וכדי להצליח יש להבין את הקודים המוסכמים.

קרא עוד »
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
גלילה לראש העמוד